Tulang Belakangku

Tinggalkan Jejak Ampa Kat Sini Supaya Senang Si Gadis Sorban Nak Menjejaki Ampa (^^,)~~

Monday, August 22, 2011

Pengalaman Naik Ambulan

Salam 1 Malaysia.. 

Lamanya aku x update blog.. sibuk sikit posa2 ni.. bkn sibuk kemas rumah ka, buat biskut raya ka, jahit baju raya ka.. tapi sibuk layan cerita korea.. hahaha.. terkena tempias adik aku.. lama dah aku stop layan cerita korea.. tapi hari tu dia bwk balik cerita Autumn In My Heart, cerita favourite aku.. walaupun dah tgk byk kali, tapi kali ni mana blh lepas sbb dah lama x tgk.. x cukup tidoq pun xpa.. janji dpt tgk sampai penamat.haha.. nangis2 aku tgk cerita tu.. huh layan jaa.....


Entry kali ni aku nak kongsi pasai pengalaman pertama kali aku naik ambulan.. mesti ampa kata eleh naik ambulan pun nak cerita?? hmm..x kisah la ampa kata aku ni poyo ka, kuno ka, kolot ka, ketinggalan ka, apa ka.. ada aku kesah?? haha.. bkn semua org dpt rasa naik ambulan.. hanya golongan terpilih saja taw.. ingat boleh ka ampa saja2 nak naik ambulan p mkn angin?? haha..

Kisahnya bermula mcm ni.. kira2 5 bln lepas, aku dan kwn2 ada join satu program keusahawanan kat Universiti Malaya.. kiranya program tu menggabungkan semua IPTA termasuk Politeknik, Kolej Komuniti, Institut Kemahiran Mara, Institut Kemahiran Belia Negara dan sebagainya.. kami ada la buka booth, jual barang2 yg kami bawa dari USM.. sangat meriah time tu.. mcm2 pengalaman baru aku dpt kat sana..

First time aku menjejakkan kaki ke sini.. 

Kat auditorium ni la segala program bermula.. Booth2 dibina kat luar auditorium..

Sebelum aku melelong ke arah lain, lebih baik aku straight to the point berpandukan tajuk entry kali ni.. apa yg terjadi kat UM tu aku cerita lain kali k.. nak diringkaskan, hari last program tu, aku ditugaskan jaga booth dgn sorg kwn, namanya Anis dan sorg pegawai dr USM, namanya Cik Nadia, tapi aku panggil kak ya saja.. hari tu kak ya x sihat.. demam katanya.. so aku pun p la jumpa urusetia UM nak mtk panadol.. sempat la jgk ngorat2 urusetia ensem tu.hahaha.. gatai.. 

Panadol mana satu yg urusetia tu bg kat aku pun xtaw..

Lepas kak ya mkn panadol, dia mengadu badan dia sejuk, pastu ketar2.. aku punya la gabra time tu.. tapi berkat pengalaman sbg PBSM time sekolah dulu, aku dpt kawal keadaan.. mmg kecoh jgk la time tu.. ramai yg pakat kerumun booth sbb nak taw apa yg jadi.. tapi urusetia2 UM mmg pantas dan efisyen.. depa cpt2 panggil ambulan, nak bawa kak ya p PPUM.. pak guard pun bg kerjasama.. depa kawal lalulintas.. kawal org ramai.. waaa..x taw nak cerita cmna suasana time tu.. x blh nak cerita dgn kata2.. aku dah la first time lalui semua tu.. selalu dok tgk kat tv ja.. tetiba jadi dpn mata.. nah amik kaw.haha.. 

Bila ambulan sampai, kak ya pun dibawa naik dan depa suruh aku ikut sekali sbg peneman.. waaa..dlm hati besar, aku sgt2 terharu bila org letak kepercayaan kpd aku.. tapi dlm hati kecil, alamak mampus aku, apa aku nak buat ni, aku bkn taw apa, ketaq giler.hahaha.. dlm ambulan tu ada 4 org.. pakcik driver, kak nurse, kak ya dan aku.. kak ya tidur atas katil dlm ambulan tu.. aku dgn kak nurse plk duduk atas kerusi kat sebelah tepi.. 

Ambulan bentuk cmni la yg aku naik.haha.. pulun..

Sesungguhnya aku x kan lupa pengalaman pertama naik ambulan..



hmm..tunggu dulu.. aku x habis cerita lagi.. haha..



Perasaan aku time tu hanya Tuhan yg tahu.. teruja, seronok, pelik, takut, risau, poyo semua ada.. pakcik driver bwk ambulan punya la laju.. paling aku x tahan, bila ambulan lalu ja, semua org pakat tgk.. haha.. tunggu lagi, bunyi nenonenoneno dia amatlah merdu sampai menarik perhatian masyarakat setempat.. waaa..tetiba aku terasa hebat berada didalam sebuah ambulan.. semua org memandang dgn seribu persoalan.. tetapi mereka hny mampu memandang sepi.. mereka tidak mampu berbuat apa kerana pakcik driver memandu tersangatlah laju sampai aku duduk pun x lekat kat kerusi.. asyik injak sana-sini.. tangan plk sampai x taw nak pegang kat mana.. badan mmg x stabil langsung.. mcm x dak graviti ja dlm ambulan tu.. dok terawang-awang.. dlm hati aku dok kata biaq betoi pakcik driver ni.. kalah F1 kalau cmni gayanya.. laju siottt.. kah3x.. 


Nak dijadikan cerita, sesampainya kat simpang, dgn penuh semangat, pakcik driver membelok ke kiri dgn kelajuan maksima dan gaya tersendiri dan.... GEDEBUK!! kah3x.. maka berlakulah peristiwa aku jatuh dari kerusi ambulan tu tepat jam 10.23 am.. akibat duduk atas kerusi x lekat, tangan plk x pegang apa2, maka aku mengaku aku x blh kawal badan aku time tu.. nak buat mcm mana, dah nasib aku.. kak nurse tu plk spontan ja dia p kata 'Ahh..sudah.. nnt bertambah lagi sorg kite bwk masuk wad.hehe..' huh sempat lagi kak nurse tu nak menyakat aku.. aduhhh......pusing2.. tapi xpa, aku x amik hati pun.. malah aku kagum dgn dia sbb blh bertahan dlm kedudukan asal.haha.. hebat2.. 

Mujoq dlm ambulan tu xdak kerusi cmni.haha..

Pengalaman aku ni x blh ditukar ganti dgn benda lain.. walaupun pahit, tetap ada manisnya.. sampai tua aku xkan lupa la.. bkn senang nak naik ambulan.. mungkin sekali seumur hidup.. kpd pakcik driver, t.kasih bwk ambulan laju2 dan kita blh sampai PPUM dgn cepat.. walaupun saya jatuh, tapi x sakit pun.hehe.. saya yg salah sbb x pandai imbang badan.. kpd kak nurse, tahniah!! kak mmg hebat la.. nnt nak belajar dr kak cmne nak imbang badan.. nnt blh naik ambulan lg.haha.. 

Cmna la agaknya mimik muka aku time jatuh tu.. haha.. 
tamau pikiaq.. tamau pikiaq..


Anis berbaju oren.. Kak Ya bertudung biru.. Aku?? haha.. 


Kami bekerja keras melariskan barang jualan..


3 hari 2 malam bermastautin di Kuala Lumpur
membawa 1001 kenangan buat aku..

Pengalaman yg sgt bermakna.. walaupun nampak sgt cerita ni memalukan diri aku sendiri.. well..ada aku kesah?? memang terbaik la.. tu ja aku nak cerita pun.. hahaha.. sekian.. :)

No comments:

Post a Comment