Tulang Belakangku

Tinggalkan Jejak Ampa Kat Sini Supaya Senang Si Gadis Sorban Nak Menjejaki Ampa (^^,)~~

Sunday, December 18, 2011

Tips Study Cara Aku

Kawan2 pakat dok pulon study.. Selasa ni ada test Psiko Kesihatan.. tapi boleh pulak aku dok qobek2 blog ni.. hahah.. malasnya nak study......... mai dah penyakit malas aku ni.. haishhh.. nak wat cmna.. aku ni bkn jenis yg rajin study sgt.. aku cepat bosan bila dok mengadap buku lelama.. huhu.. 

Setiap org ada cara study sendiri.. aku dgn cara aku.. ampa dgn cara ampa.. tak semestinya kita study 24 jam kita akan dapat A++.. dan x semestinya kita study main2 x blh dpt A++ tu.. kan??kan??kan?? hahah.. (nampak sgt aku dok bela diri sendiri)..

Macam rumet aku, dia jenis rajin study.. x boleh dok senang selagi x exam.. dok pegang buku ja.. siap hafal pulak tu.. hebatttt.. aku bkn kata nak hafal, nak baca pn malas.. hahah.. sungguh berbeza aku dgn dia.. so x heran la dia dpt dekan tiap2 sem.. x mcm aku yg malas ni.. huhu.. T_T

Tapi, mcm aku kata kat atas tadi, setiap org ada cara tersendiri nak study.. semalas2 aku pun, result aku kira ok la lagi.. x penah la dpt pen dakwat merah.. huhu.. 

Mai sini aku nak bg tips study cara aku :
1. Pastikan ampa dpt tidoq yg secukupnya supaya otak ampa fresh..
2. Seboleh2nya study awal pagi sbb time tu udara nyaman, x tension..
3. Pastikan perut ampa kenyang sebelum start bukak buku..
4. Bukak laptop ka, mp3 ka utk pasang lagu2 slow.. pastikan ampa pasang volume paling rendah dan pakai headphone supaya x ganggu org len.. 
5. Tarik nafas panjang2 3x.. hembusan terakhir tu hembus kuat2.. 
6. Bacalah 'Bismillah' dan doa memulakan pelajaran..
7. Study la dgn tenang.. 
8. Kalau agak2 mcm dah x blh nak teruskan, otak dah tepu dah, tarik nafas lagi dan minum la air kosong.. kalau ada makanan ringan mcm qopok ka, coklat ka, jeli ka, blh la jamah sat.. kalau rajin, wat la senaman ringan sket.. pastu kalau agak2 xdak mood lagi, blh la main game ka sat.. pastu belek2 enset kot2 ada msg yg perlu direply.. pastu sambung study balik.. hahah.. (mmg aku suka main2 kan.....)

Amacam..hebat dak cara aku study?? hahah.. ni cara aku study time hari2 biasa.. kalau time exam, pulon sakan la kot.. mana blh study sambil bersuka ria dengaq lagu segala bagai.. nnt masuk telinga kanan, keluaq telinga kiri.. apa pon tadak.. hahah.. 

Tapi kelemahan aku kalau study dpt bertahan 2-3 jam ja.. pastu aku akan merapu meraban.. hahah.. xtaw la bila aku nak serius sket.. time STPM dulu aku x mcm ni.. aku pulon gila2 kot.. sanggup bjaga 2-3 pagi sbb nak study.. sbb tu cikgu2 syg aku lebih.. hahaha..

Apapun cara kita study, yg penting kita gunakan dgn berkualiti.. nnt dpt result pn sesuai la dgn sejauh mana usaha kita kan?? ngee~~ 

Tobat aku x blh study cmni.. psiko semua tu.. hahah..
Study cara aku.. rileks.. ampa yg rasa x blh ikut, x yah ikut.. tiada paksaan noo..

Kalau x taw cara mana nak ikut, ampa blh jgk ikut cara ni :
Amacam?? ada bran?? hahah.. tepuk dada tanya selera..
Study smart ok!! doakan aku dpt jwb test dgn jayanya.. 
Sekian.. t.kasih.. ^_^

No comments:

Post a Comment